Vanuit mijn achtergrond als ingenieur heb ik veel Root Cause Analysis (RCA) sessies gefaciliteerd. Bij deze sessies werken we met een multidisciplinair team om de oorzaak van een (proces) technisch probleem te achterhalen via een gestructureerde methode.

Tijdens een van deze sessies merkte ik dat een collega, die in mijn ogen veel kennis had van zijn vakgebied, nauwelijks iets inbracht. Ondanks dat ik hem persoonlijk erbij betrok en probeerde aan te moedigen, lukte het me niet om hem zijn waardevolle kennis te laten delen.

Na de sessie besloot ik het gesprek met hem aan te gaan. Ik wilde begrijpen waarom hij zo terughoudend was geweest.

Zijn antwoord verraste me: ‘Ik kan het nog niet inbrengen! Ik moet er eerst helemaal zeker van zijn dat hetgeen ik inbreng sluitend is.’

Dit antwoord zette me aan het denken.

Tijdens mijn coachopleiding en door het doornemen van de nodige literatuur, besefte ik dat mijn collega waarschijnlijk heel perfectionistisch was.

Zijn drang naar perfectie weerhield hem ervan om zijn kennis te delen, omdat hij pas iets wilde inbrengen als hij er absoluut zeker van was dat het klopte.

Wat een gemiste kans! Zijn perfectionisme stond in de weg van zijn bijdrage aan het team, en daarmee aan de oplossing van het probleem.

Het was een waardevolle les voor mij als facilitator en coach:

Soms kan de innerlijke criticus van een teamlid de samenwerking en het succes van het team belemmeren.